fredag 8. oktober 2010

Dag 8 - Klinikk og Vellore Expo

I dag var Eirik og jeg i gang igjen etter et kortvarig avbrudd med mageproblemer. Vi gikk visst glipp av en fantastisk dag i går, med forelesninger om lepra og slangebitt, besøk på lepraavdelingen og besøk ut til SHARE, Self-help Association for Rural Education and Employment. Alle var i fyr og flamme da de kom hjem, så vi fant ut at vi tydeligvis hadde valgt en dårlig dag å være syk på.

Heldigvis var vi klare igjen i dag, og kom oss avgårde til kvart over sju. Det er fortsatt veldig tidlig... Og som alle andre dager dukket vi opp før IDTRC hadde åpnet, og fant ut at de først hadde et opplegg for oss klokka ti, men at vi kunne få med oss en forelesning om tuberkulose. Forelesningen var litt for avansert for oss, men vi fikk med oss hovedbudskapet. Deretter var det nok en tur til ART-klinikken, der vi fikk videre innføring i hvordan man kan kjenne igjen hvilken del av kroppen pasienten er syk i. Nok en gang ble vi utspurt, og nok en gang gikk det bare delvis bra. Jeg tror indiske studenter har lært mer enn oss etter to år. De tar jo tross alt hele medisinutdanningen på fem år. Likevel er det litt nedtur når legen sitter der og sier at "det er jo fysiologi! dere har ingen unnskyldning for å ikke kunne dette"... Vi venner oss sikkert til det etterhvert.

Senere hadde vi nok en runde med klinisk introduksjon, der vi fikk to caser vi skulle prøve å finne ut av. Det var gøy, men veldig vanskelig. Til slutt var vi med på det ukentlige "clinical meeting", der lufta var så tung at alle sleit med å holde seg våkne. Noen sovnet også, jeg skal ikke nevne navn;)

Etter skolen tok vi en tur til Vellore Expo, der de hadde massevis av stilige håndverksprodukter. Litt sånn som Handelstevnet i Skien, bare med kombinasjonen gode priser OG god kvalitet. Eirik fant seg en håndvisp, kjøkkenkniv og et skikkelig kult belte som kan snus to veier, slik at den kan være både brunt og svart. Sravanthi kjøpte sandaler og noen gaver, mens jeg kjøpte en stilig veske og bangles. Jeg sparer nok souvenirshoppingen til vi har reist litt og sett litt forskjellig.

Apropos reising! Vi har nå bestilt hotell i Bangalore, og ordnet med sjåfør som skal hente oss i morgen tidlig klokka åtte. Det blir spennende å se en ny by, og så er det samtidig litt trygt med leiebil og sjåfør sånn at vi vet at vi kommer oss fram. Håper alle dere i Norge får en god helg!
Eirik fant seg en grillet maiskolbe med noe veldig sterkt på
etter skolen, men tøff som han er gikk den jo ned!

Masse folk inne i teltet, og masse stilig å se på
av håndverk fra hele India. Og Fixed Prices, bra
for utlendinger som ellers må betale dyrt...

Sravanthis nye sko! Som hun sa, sko som dette
kommer hun ikke til å finne igjen...

Dørmannen på hotellet vi pleier å spise mat på syntes vi skulle
ta et bilde sammen med ham mens vi ventet på at middags-
serveringen skulle begynne...

Visstnok Vellores beste restaurant, og definitivt den med best
omgivelser og stemning, godt isolert fra tuting og bråk.

1. Hadde ventet at dere skulle blogge bittelitt mer om magasjauen... Er det mange av dere som har fått merke det siden dere ankom, og venter dere å bli hardbarkede før dere skal reise hjem igjen?

2. Hei!
    Magetrøbbel har vi hatt, Eirik og jeg var faktisk først ute. Jeg er i hvertfall veldig forsiktig med hva jeg spiser, mens Eirik tar det litt mer som det kommer. Nå er vi helt fine igjen:) Regner forsåvidt med at det kan bli flere sånne runder etterhvert, men så lenge det bare er milde mageplager er det ikke så ille. Men hvem vet? Får satse på at vi blir så sterke i magen etterhvert at vi tåler bakteriene:)