mandag 18. oktober 2010

Dag 18 - Klinikk og bilder fra tur

Dagen startet med morgensamling for legene på avdelingen, som vi ble med på. Siden det er Christian Medical College startet uka med lesing fra bibelen og diskusjon av temaet i teksten etterpå. Deretter var det en av de yngre legene som skulle undervise i et tema før vi gikk bort på avdelingen. Jeg kommer ennå ikke over hvordan nesten alle pasientene på infeksjonsavdelingen ligger på samme rom, de få isolasjonsrommene de har her er reservert pasienter med lunge-tuberkulose. Det er selvfølgelig sånn det må være når man skal hjelpe så mange som mulig, men for meg virker det fortsatt veldig sært. Når det er sagt virker de ansatte veldig flinke med hygieneforbehold, og det må de jo da også være.

Vi hadde en utfordrende dag: Vi fikk utdelt et ark over pasienter vi skulle intervjue/undersøke ved hjelp av tolk, samtidig som vi skulle følge med på visitten. Etter en ganske stressa time hadde alle enten spurt/undersøkt/skrevet av journalen og var klare for presentasjon. Heldigvis ble det bare til at vi gikk igjennom lista over pasienter med en av overlegene, var med henne inn for å snakke med dem og fikk høre litt om hva som feilte dem. Noen av pasientene kom inn med malaria fra landsbyer i nærheten, der malaria i følge legen var endemisk. Det var en interessant opplysning, og noe man bør ha i bakhodet når man skal tilbringe mye tid utenfor byene i India. Vaksinasjonssenteret jeg oppsøkte hevdet nemlig at malaria ikke fantes sør i India... Nå er vi fortsatt trygge, siden vi bor i en by og dessuten smører oss inn fra topp til tå med myggspray flere ganger for dagen, så det er ingen fare, mamma! (Dette går til alle som måtte ha vært bekymret for om vi skal ta med oss masse tropesykdommer hjem; vi er veldig forsiktige og passer på)

Etter en lang, men lærerik formiddag fikk vi fri etter lunsj. Den har så langt vært tilbrakt innendørs der det er aircondition og levelig temperatur. Eirik og jeg har tenkt oss ut for å spille tennis før vi skal ut på middag i byen. I morgen blir nok en skikkelig lang dag, etter en formiddag på CHAD skal vi opp på en Hills Clinic(?) som ligger to timers kjøretur herfra. Jeg tror nok ikke vi kommer hjem før sent på ettermiddagen/kvelden, men vi får satse på at det blir interessant og verdt turen.

Eirik fredag kveld, med nyinnkjøpt tennisracket

Eirik og meg litt senere fredag kveld, på vei ut
for å spise middag.

Fra rommet vårt i Pondicherry

Stoort (og rent!) baderom. Ikke for å være kresen,
men jeg setter alltid pris på at insektsutvalget
på badet er så lite som mulig. Her fant jeg bare
en edderkopp!!:)
Eirik søndag morgen i den rolige hagen utenfor Villa Orphelia.

Lunsj i Pondicherry. Jeg kommer ikke på hva jeg spiste (en type
vegetarcurry?), men brødet er naan, og det smakte godt.

Fra markedet i Pondicherry. Bildet får ikke frem
hvor stort markedet var, det gikk i mange
kronglete svinger man lett kunne gå seg bort i.

Immaculate conception cathedral.

Svart kaffe! Ingen melk, ikke noe sukker, bare helt vanlig kaffe!
Jeg har savnet ordentlig kaffe...



Eirik fikk låne Pernilles kamera på fotojakt i det
muslimske kvarter.

Sravanthi syntes det egentlig var alt for varmt
å gå på tur i byen, men en kald dusj vann hjalp.


Sacred Heart Church


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar