søndag 17. oktober 2010

Dag 16-17 - Pondicherry

Vi har nettopp kommet tilbake fra en kjempebra tur til Pondicherry. Sjåføren kom ganske med en gang etter at jeg begynte å skrive i går, så det ble enda kortere enn jeg trodde det skulle bli. Han kom over en halvtime for seint, så vi var ganske klare for å bare komme oss ut i bilen når han først kom.

Turen til Pondicherry tok i overkant av tre timer på humpete småveier. Da vi kom fram var det et prosjekt i seg selv å finne ut hvordan vi skulle komme oss til gjestehusene våre. Denne gangen hadde Eirik og jeg funnet oss rom et sted som het Villa Orphelia, mens de andre sov et sted som het Swades Guest House. Sjåføren vår forsto engelsk dårligere enn han vi hadde sist helg, men ved hjelp av manageren ved Swades og nøye kartlesing fra Lonely Planets Indiaguide kom vi oss frem.

Villa Orphelia lå i en rolig gate i det franske kvarter i Pondicherry, og bak porten var det en hage, helt avskjermet fra bråket i byen. Fellesarealet var fullt av gamle europeiske møbler, og rommet vårt hadde dør ut til dette området. Rommet var lyst, høyt under taket og med et bad som var like stort som rommet. Det var et utrolig fint sted. Det var gøy å se det tydelige franske preget på byen, vi kunne levende forestille oss hvordan det måtte ha vært da det bodde fullt av franskmenn her. Navnene henger ennå igjen, vi bodde i Rue Dumas.

Etter å ha kommet fram fikk de andre en orientering om hva som var verdt å se av manageren der de bodde, og da vi møttes etter en rask utpakking satte vi kursen mot et sted vi kunne få oss lunsj. Det var utrolig varmt ute, så vi valgte et sted kjent for kraftig aircondition. Etter et godt måltid fant vi oss en bokhandel, der vi klarte å bruke atskillig mer penger enn planlagt. Vi tuslet rundt i byen en stund, fant det lokale markedet, en katedral og en juicekafe. Markedet var stort! Der ble det solgt masse frukt, andre matvarer og klær, og det var et høyt aktivitets- og lydnivå. Eirik kjøpte sjasminblomster jeg kunne ha i håret når vi skulle ut og spise middag senere, de lukter så godt.

Middag ble på Rendezvous, som visstnok skulle være kjent for god biff. De hadde en imponerende vestlig meny, selv om den slett ikke var så fransk som navnet skulle tilsi. Biffen var i følge Eirik så som så, men alt i alt var det god mat. Vi tok en tidlig kveld og en sen morgen i dag, og fikk dermed sovet ut for første gang siden vi kom til India.

Dagen i dag startet rolig for Eirik og meg. Etter å ha sovet lenge fikk vi frokosten servert rett på utsiden av døra til rommet vårt, og Eirik bestilte en hel kanne svart kaffe til meg. Frokosten forøvrig besto av toast og croissant sammen med fersk frukt. Det var herlig, og etter frokost satt vi i hagen og leste litt før vi sjekket ut. Vi møtte de andre på en kafe like i nærheten, og startet sightseeing turen. Første stopp var en kirke, Sacred Heart Church. Den var imponerende, så veldig velkjent og på samme tid så veldig indisk. Neste stopp var et Ganesh-tempel, som for meg virket bortgjemt der det lå i en sidegate. Etter dette var vi så varme at vi tok turen til en park i nærheten, der vi satt i skyggen og slappet av en stund. For å slippe unna varmen tok vi turen til Pizza Hut, der Eirik og jeg spiste god pizza. De andre spiste litt senere pizza på en annen italiensk restaurant, som visstnok også var veldig god.

I sjutiden reiste vi tilbake til Vellore, og etter en spennende kjøretur kom vi altså frem i kveld i titiden.
Bilder kommer i morgen, vi skal opp tidlig for å være på skolen klokka åtte for å være med på morgenvisitten!