torsdag 21. oktober 2010

Dag 21 - Emergency Department

Formiddagen i dag ble tilbrakt på Akuttmottaket til CMC. Vi møtte opp klokka åtte, og siden det var en rolig dag der i dag ble det mye tid for legen vi fulgte til å forklare oss ting underveis. Her fikk vi sett og hørt om en del ting vi kommer til å se mer av i Norge, av de fem pasientene vi så i dag hadde bare to av dem "typiske" tropemedisinproblemer (malaria og tuberkulose). De andre hadde dårlig regulert høyt blodtrykk, KOLS og lungebetennelse. En ting med KOLS her nede er at mange damer som har vært husmor hele livet får det pga innendørs ildsteder til matlaging, der røyken ligger tykk inne i huset. Da vi var innom det ene huset i fjelllandsbyen på tirsdag kjente vi røyken som ubehagelig, tenk å skulle lage mat og leve i den hver dag.

Stort sett var det en veldig bra dag der vi synes vi lærte mye. Stetoskopene våre fikk prøvd seg, sammen med anatomi og fysiologikunnskaper vi ser vi bør friske opp. I går fikk vi spørsmål om vi kunne beina i håndleddet, og ut av 8 beindeler klarte vi ikke komme med et eneste. Christian tok riktignok godt igjen i dag ved å gjøre greie for årsaker til høyt blodtrykk, men jeg kjenner jeg savner bøkene jeg har i Bergen til å slå opp i. Vi var riktignok innom en medisinsk fagbokhandel i dag, men utvalget var ganske tynt.

Etter skolen gikk vi laangt i varmen (minst 500 meter!) til optikeren, der Christian kjøpte seg nye briller og Eirik fikk tak i noen kule grønne sykkelsolbriller. Deretter tok vi en auto (og fikk nyte vinden i ansiktet der det lille kjøretøyet suste avgårde) ut til en klesbutikk der Eirik skulle skaffe seg noen flere varmevennlige bukser. Han kom ut igjen med to bukser og tre skjorter for cirka 500 norske kroner. Siden det meste er klær han fint kan bruke i Norge også var jo ikke det så ille...

Etter en middagslur før middag (man blir trøtt av varmen!) ble det middag på Surabi hotell. Det er en restaurant med god mat på linje med Darling, men der de har et litt annet utvalg. Blant annet har de Tom Yam-suppe som Eirik er veldig glad i, og selv om jeg ikke har helt det samme forholdet til kjempesterk mat som ham (eller den samme toleransen), syntes jeg den er god. Han vil gjerne ha understreket at av dagens middag var vårrullene tørre, men suppa veldig god. Eneste som trakk ned var at de hadde brukt hermetisk sopp i den... Min mat, Urulai Roast (krydrede, stekte babypoteter) og ris var også veldig god.

Pernille og Rebecca prøvde ut svømmebassenget vi har her i nærheten, og hadde visst en herlig dag der. Jeg tror vi andre tar turen dit til helgen, det skal bli godt å leke sydenturist;) I morgen skal vi ikke begynne før klokka halv ni! Vi gleder oss til en ekstra halvtimes søvn, selv om jeg mistenker at vi heller blir en halvtime lenger oppe i kveld...

1 kommentar:

  1. For at du skal nyte varmen bedre vil jeg opplyse om at vi har snø i Skien :-)
    I dag tidlig var det -5,7 grader da jeg syklet til jobb, så det var på med ull-lue og stillongs.
    Pappa og Torgeir hilser så mye.

    SvarSlett