mandag 22. november 2010

Dag 48-53 - Eirik Helvig i Sunday Times of India (...og litt oppdatering)




Dere leste riktig, vår egen Eirik Helvig (eller Erik Hervig som kan se ut til å være hans indiske navn?) dukket opp på side to i Bangalore-utgaven av Times of India. Han må ha sett ut som en spennende type da han kom igjennom magnetkontrollen på kinoen i Bangalore (jo, de har faktisk sikkerhetssjekk som på flyplassene...), så han ble umiddelbart trukket til side av en mann med et digert kamera og ei lita jente med notatblokk. Jeg fulgte etter, og måtte bli med på fotografering og utspørring, men heldigvis var det utelukkende Eirik de egentlig var interessert i. De ville vite hva vi syntes om at Harry Potter filmene snart var over, og hva vi svarte kan dere lese i avisartikkelen nedenfor. Eirik poserte overbevisende nok til å få bildet sitt like under overskriften, så vi var ganske fornøyd dagen etter. (Jeg var minst like fornøyd med at mine mindre overbevisende poseringer ikke hadde kommet med...)



Dette skjedde altså lørdag kveld, men som dere nok har lagt merke til har det vært en liten pause i bloggingen fra min side. Jeg beklager, det har vært mye stress den siste uken. Nå som det er tid for oppgaveskriving er det litt vanskelig å forsvare for seg selv en times bloggskriving hver kveld. Likevel skal jeg gjøre så godt jeg kan for å fortsette å skrive så ofte som mulig, og det er jo strengt tatt ikke så lenge til vi skal ut på ferietur!

Kort oppsummering:
Onsdag: Lite spennende annet enn en veldig koselig middag hos Pratheema (god mat og hyggelig prat!), og bussturen hjem sent på kvelden. Ikke noen spesielt skummel busstur, men fullt av folk og kjempehøy tamilfilmmusikk på høytalerene i bussen.
Torsdag: Vi dro til et sykehus i Karigiri, et godt stykke utenfor byen, som het "The Schieffelin Institute of Health Research & Training Centre". Dette var i utgangspunktet startet som et lepra-sykehus, men er nå et sykehus som tilbyr generell behandling i tillegg til å fokusere på lepra. Vi fikk treffe pasienter, reise ut til landsbyene rundt for å treffe folk med funksjonshemninger som fikk hjelp fra sykehuset og se litt hvordan fysioterapeutene og andre hjalp pasientene for å få mest mulig funksjon i hender og bein som var blitt ødelagt av lepra. Visste dere forresten at lepra kan kureres? Det finnes medisiner som kan kurere sykdommen, men dessverre kan den jo ikke fjerne skader som alt har skjedd.
Fredag: Vi besøkte en veldedig organisasjon som skaffer sykehusene i Vellore blod og diverse fra folk som vil donere. I tillegg fikk Eirik og jeg skaffet bil og hotell til Bangaloreturen. De andre reiste avgårde til Ooty.

Og så kommer den morsomme biten; Tur til Bangalore! Det er vel kanskje ikke så mye gøy å skrive om, annet enn at vi fikk shoppet endel (Eirik var veldig tålmodig og utholdende), spist på Subway og sett Harry Potter. Jo, også gikk vi på en Arcade og spilte airhockey! Eirik vant, naturligvis: 6-2;) Harry Potter filmen var kjempebra! Skvetten som jeg er hoppet jeg rundt i setet som om det skulle vært maur der, men jeg likte den godt likevel (Noen syns det er vanskelig å forstå at man kan bli så skremt - så ofte, og likevel nyte kinoopplevelsen: Det er fullt mulig;)) Jeg sier ikke for mye, jeg vet noen av dem som leser skal se den selv senere, men jeg var ihvertfall fornøyd.

Søndag! Vi kom oss opp tidlig og sjekket ut til klokka elleve. Turen gikk først til Cubbon Park midt i sentrum, der det er mange fine stier og småveier å følge rundt i skyggen av trærne. Veldig fint med rolig start på dagen, særlig siden magen min og formen forøvrig ikke var helt god (India, altså...). Jeg følte meg etterhvert mye bedre og klar for mer shopping. Her er det på sin plass å takke denne kjæresten min for en så fin tur med så mye shopping, når jeg vet han kanskje kunne foretrukket færre klesbutikker og mer spill og moro. Vi gikk i et par bokhandlere også, og han kjøpte totalt seks CDer, et spill og to bøker, så jeg tror det gikk fint. Jeg fant meg noen vestlige klær, til en hyggelig pris.

Vi mistet sjåføren vår etter lunsj, det var litt kjedelig. Tilslutt fant vi ham langt unna stedet vi skulle møte ham, men det gikk i grunnen helt fint. Vi stresset i grunnen ikke noe særlig med tiden på denne turen, og det var veldig hyggelig. Siden vi hadde vært i Bangalore før hadde vi sett noen severdigheter, så det ble ikke helt den kampen for å få med seg alt som vi har hatt tidligere.

I dag har vi slappet av, lest litt på oppgaven vår og ellers bare nytt fridagen vår her. I natt kommer resten av gjengen tilbake fra Ooty, og i morgen begynner vår siste skoleuke i Vellore...

Fancy kaffe sent lørdag kveld i Bangalore



1 kommentar:

  1. Fantastisk!

    Ps. Har stjelt bildet til facebookprofilen min..

    SvarSlett