torsdag 4. november 2010

Dag 35 - Diwalifest

Diwali, eller Deepavali som det også kalles her, starter egentlig i morgen for så å vare i fem dager. Likevel var det en Diwalifest her på campus i kveld, kanskje slik at studenter/ansatte som reiser bort i høytiden fortsatt kan få den med seg? Uansett; Diwali er en lysfest, og ble derfor feiret med masse levende lys og fyrverkeri. Mer om det senere.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på hva Diwali egentlig dreier seg om. Det jeg har funnet tyder faktisk på at det dreier seg om forskjellige ting for forskjellige folk, avhengig av hva de tror på og hvor de bor. Historien jeg hadde hørt før festen i dag var at Diwali feires til minne om at Rama, Vishnus syvende avatar (formen guden har tatt når han kom til jorden), kom tilbake etter 14 års eksil og beseiret en demonkonge. Da han kom tilbake til hovedstaden sin hadde innbyggerne der tent lys, derav Lysfest under Diwali. Under talen i dag forsto jeg at det kanskje ikke var så enkelt. Legen som holdt talen nevnte Lakshmi-puja, og wikipedia kan i den anledning fortelle at mange feirer Lakshmis giftemål med Vishnu under Diwali. Som om ikke der var nok har også jainer og sikher sine egne grunner til å feire under Diwali.

I grove trekk har jeg likevel forstått det som at Diwali er en viktig familietid i India, et typisk tidspunkt der familie kan komme langveisfra for å treffe sine kjære. Jeg skal ikke sammenligne det unødvendig med julefeiring (siden de to ellers er veldig ulike), men familietid og egne Coca Cola-kampanjer i forbindelse med Diwali er jo forsåvidt likt.

Tilbake til dagens fest! Vi startet i auditoriet med tale, lystenning og mange, mange danseshow. Samtlige i en eller annen Bollywoodstil, og med masse energi. Jeg tror det var de to nyeste kullene medisinstudenter som danset, og selv om det naturlig nok var varierende kvalitet, var det generelt sett veldig imponerende. Etter mye dans flyttet vi ut til et uteområde med musikk, matservering og dansegulv, godt dekorert av masse lys, levende og elektriske. Vi hadde akkurat funnet oss noen plaststoler da Eirik ble overtalt (!) av en arrangør til at vi alle skulle være med å danse. På det tidspunktet var dansegulvet tomt, men utstyrt med to pinner (til lyd- og synseffekt) ble vi alle sammen med ut på gulvet. Det var ikke helt enkelt (koordinerte arm- og benbevegelser til rask musikk er sjelden det...), og jeg tror vi var god underholdning for publikum, men det var egentlig ganske moro. Og tilslutt fikk vi til noen av de enklere bevegelsene:)

Etter dans og musikk var det fyrverkeri. Jeg har aldri egentlig vært noe særlig redd for fyrverkeri, men i dag skal jeg innrømme at jeg var litt skvetten. Til at alle involverte var helt edru var det fryktelig lite kontroll på oppskytinga (igjen minnes jeg på at India er litt annerledes... Håndholdte raketter er in - Vernebriller finnes ikke), men på god avstand og bak Eiriks rygg var det greit likevel. Også fikk vi stjerneskudd!!

Kort oppsummert dagen i dag (første skoledag denne uka for meg):
Før lunsj, Operasjonsavdeling/sengepost. Jeg fikk testet hvor godt jeg taklet å se ubehagelige ting, og lærte å kjenne etter kreftsvulster og forstørret thyroideakjertel. Eirik fikk kjenne på hvorfor man ikke bør sovne halv tre før en tidlig skoledag, og alle syntes det var veldig varmt ute (og inne).
I lunsjpausen: Eirik og jeg tok turen innom Bible Book Fair på sykehusområdet der de hadde mye forskjellig. Tilsammen kjøpte vi tre forskjellige Bibler.
Etter lunsj: Opplegg på CHAD, der vi hadde kroniske sykdommer som tema, med spesielt fokus på KOLS og utspørringer etter ting vi ikke kunne... Det vil si: Vi har nok kunnet noe av det til eksamen en gang, men så har det blitt kategorisert vekk til "slå opp i læreboka ved behov". Likevel kunne vi jo noe, og mer enn legen fikk med seg (riktige svar forsvinner visst oftere bort i språkforvirring enn gale), så egentlig var vi ganske fornøyd. Selv om legen presterte å spørre hva vi gjorde i 6 år på medisinstudiet i Norge, i India tar det bare 4,5. Noe jeg syns er imponerende, men kanskje ikke så veldig fristende...

Fra en av mange fargerike danseopptredener i kveld

Mange lys og stort dansegulv!

Stilig design midt på gulvet i lokalet. Det er noe finkornet noe
som er ordnet i mønster, det er ikke malt/tegnet på gulvet.

Stjerneskudd! Vi fikk også utdelt noen!:)

Eirik og meg rett før vi dro tilbake til Bergen House.
Hvis du synes jeg ser litt stressa ut har du nok ganske rett...

1 kommentar:

  1. Hei til dere, og takk for flotte reiseskildringer! :)

    Jeg lurte på om du kunne si litt om hvilke tekniske løsninger dere har for å komme dere på nett og få gjort blogging, opplasting av bilder, osv.? Det er vel ikke via det norske SIM-kortet vil jeg tro?

    SvarSlett